Charlemagne Palestine

BAR 021 CD

‘Jamaica Heinekens in Brooklyn’ is een grote studio-opname van Karel de Grote Palestina. Gebaseerd op het gebruik van Palestina van elektronische drones het stuk punten in een nieuwe richting. Palestina opnames van de Jamaica Day Parade in New York City, waar mensen uit Jamaica, Guyana, Cuba, Haïti en andere plaatsen komen om te dansen, zingen, eten en drinken. Deze veldopnames van schreeuwende mensen, langs praalwagens en helikopters zweven boven zijn verweven met de elektronische klanken. Samen geven ze een geheel nieuwe dimensie aan het werk van Karel de Grote:. “Jamaica Heinekens in Brooklyn ‘is kleurrijk, spannend, trance enducing en langzaam ontvouwt zich in een magische ervaring

‘Jamaica Heinekens in Brooklyn’ werd in opdracht van de NPS, Hilversum. Begonnen in het voorjaar van 1997 dit werk kwam uit het idee van het reizen met een elektronische drone op een gettoblaster en opnieuw opnemen in verschillende situaties in vele landen.

Na een aantal maanden van mislukte experimenten, besloot ik om verschillende situaties of soundscapes te nemen en vervolgens om een ​​drone later over elkaar. Ik maakte opnamen in ongeveer 20 verschillende omgevingen, waaronder Los Angeles, Parijs, Nice, Berlijn, New York City, Rotterdam en Lissabon, maar veruit de meest indrukwekkende, uitgestrekte en sonisch interessant was de opname ik op 05 september 1997 op Eastern Parkway in Brooklyn tijdens de Jamaica Day Parade, de jaarlijkse traditie waar meer dan 2 miljoen Island mensen die wonen in en en rond de New York City gebied te kunnen voldoen om te dansen, zingen, eten en voor de hele middag te drinken. Mensen uit Jamaica, Guyana, Cuba, Dominicaanse Republiek, Haïti, Martinique, Curaçao, de Bahama’s en andere omliggende eilanden die emigreerde naar de NYC grootstedelijk gebied allemaal samen deel te nemen. Normaal gesproken zijn er maar weinig mensen van andere etnische culturen die aanwezig zijn, maar iedereen kan deelnemen.

Mensen zetten tafels vol met traditionele eten en drinken en te verkopen aan voorbijgangers de hele dag, terwijl langs de met bomen omzoomde Oost-Parkway bekend als de Champs Elysee van Brooklyn, honderden kleurrijke praalwagens voorbij met mensen gekleed in stijl Carnaval kostuums, zingen en dansen op live en opgenomen muziek eiland. Zoals zo veel mensen van kleur zijn geclusterd bij elkaar meer dan een paar blokken, helikopters zweven boven aan het evenement te volgen. Sommige zijn van de televisiestations die de parade voor de nachtelijke nieuwsprogramma’s, en sommige zijn van de NYC politie dat horloge om te zien dat er geen gevaarlijke storingen optreden.

Met een kleine Sony DAT-speler in mijn zak en een kleine stereo microfoon in mijn hand, liep ik het hele festival heel langzaam gedurende enkele uren te laten de sfeervolle klanken van elk blok een natuurlijke verandering in real time. De 60 + minuten segment op deze plaat wordt gespeeld zonder te bewerken, maar super opgelegd dit extract heb ik drie series van de drone texturen samengesteld voor Yamaha orgels, 16 Serge & Rubery oscillatoren met bandpass filtering, en een dikke Arp synthesizer structuur met behulp van oscillatoren , filters en andere geluid modulatie apparaten. Alles bij elkaar dit werk ontstaat een dialoog tussen zuivere en gemengde elektronica van mijn lange continuüm traditie en de real-time ambient klanken van een traditionele stedelijke etnografische populair festival.

De resultaten hebben geen extra-muzikale filosofieën achter hen,>>gewoon wat je hoort is wat je krijgt  JAMAICA HEINEKENS IN BROOKLYN<<

Charlemagne Palestine
06/99 Bruxelles